Bugun...



Tanzimat Döneminden Gezi Günlükleri: Seyahat Jurnali
Tarih: 18-11-2019 11:26:14 + -


Tanzimat döneminde “Osmanlıların Molière’i” olarak tanınan Âli Bey’in kaleme aldığı Seyahat Jurnali adlı eser Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Türk Edebiyatı Klasikleri Dizisi’nde yerini aldı.

facebook-paylas
Tarih: 18-11-2019 11:26

Tanzimat Döneminden Gezi Günlükleri: Seyahat Jurnali

Tanzimat döneminde “Osmanlıların Molière’i” olarak tanınan Âli Bey’in kaleme aldığı Seyahat Jurnali adlı eser Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Türk Edebiyatı Klasikleri Dizisi’nde yerini aldı.

 

Tanzimat Dönemi’nde değişmeye başlayan mizah anlayışının seçkin ve dikkate değer kalemlerinden Âli Bey’in Düyûn-ı Umûmiye müfettişi olarak 1885-1888 yılları arasında çıktığı seyahatin güncesi olan eserde Âli Bey, gördüğü yerlerin coğrafi, demografik ve kültürel özelliklerini aktarıyor. Kendisinin, “Bu jurnalin içeriği sadece gözlemlerden oluşmaktadır. Bir meziyeti varsa o da Irak gibi uzak memleketlerin ve özellikle Hindistan şehirlerinden bazılarının buralarca bilinmeyen durumlarına ve âdetlerine dair genel bir fikir vermesinden ibarettir,” diye tanıttığı Seyahat Jurnali’nin mizahi niteliği de bulunuyor.

 

Eser, günümüz Türkçesine Mefharet Kandemir tarafından uyarlandı.

 

Âli Bey (Direktör) (1846-1899) Yaşadığı dönemde “Osmanlıların Molière’i” olarak tanınan Âli Bey İstanbul’da doğdu. Öğrenimine özel dersler alarak başladı. Rüştiyeyi bitirdikten sonra yine özel derslerle tarih, coğrafya, felsefe,astronomi, kimya, ekonomi, yönetim bilimi, hukuk ve matematik bilgisini geliştirdi. Arapça, Farsça ve Fransızca öğrendi.

 

Mektubî-i Sadr-ı Âli Odası’nda çalışmaya başlayan Âli Bey, 1876’da mutasarrıf olarak mülki göreve atandı, 1884- 1888 yıllarında Düyûn-ı Umûmiye’de müfettiş olarak çalıştı. Daha sonra Elazığ ve Trabzon valiliklerinde bulundu. Edebi faaliyeti idari makamlarca hoş karşılanmayıp azledilen Âli Bey tekrar Düyûn-ı Umûmiye’ye döndü, 1895 yılında direktörlüğe atandı ve hayatının sonuna dek bu görevi sürdürdü. Âli Bey edebiyatla uğraşmaya gençlik yıllarında Yeni Osmanlılar’la yakınlığını sürdürürken başladı. Batılı örneklere uygun bir tiyatronun gelişmesi için oyunlar yazdı ve Fransız yazarlardan birçok oyun uyarladı.

 

Teodor Kasap’ın çıkardığı Diyojen dergisinde yayımlanan mizah yazılarını sadece “Âli” adıyla imzaladı. Diyojen kapatıldıktan sonra Çıngıraklı Tatar ve Hayal dergilerinde yazmaya devam etti. Türk edebiyatında mizah sözlüğü türünün ilk örneği olan Lehçetü’l-hakāyık, üç perdelik komik opereti Letafet, bir mizah hikâyesi olan Seyyareler ve Seyahat Jurnali en önemli eserleri arasındadır.

 




Kaynak: Gül Mutlay - LOBBY PR

Editör: Mehmet Karakoyunlu

Bu haber 100 defa okunmuştur.

FACEBOOK YORUM
Yorum

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER Yeni Yayınlar Haberleri

ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
284 Okunma
206 Okunma
197 Okunma
179 Okunma
171 Okunma
157 Okunma
157 Okunma
154 Okunma
131 Okunma
129 Okunma
128 Okunma
126 Okunma
284 Okunma
283 Okunma
269 Okunma
243 Okunma
229 Okunma
225 Okunma
213 Okunma
206 Okunma
204 Okunma
202 Okunma
200 Okunma
197 Okunma
SON YORUMLANANLAR
YUKARI