Örnek HTML sayfası
Bugun...


Mehmet Necati DEMİRCAN


Facebookta Paylaş









BİYOGRAFİK ROMAN TOROS
Tarih: 01-07-2020 11:33:00 Güncelleme: 01-07-2020 11:33:00


Toros, Türk Mukavemet Teşkilatına üye olurken Rauf Denktaş’a verilen kod isimdir. Millî Düşünce Merkezi, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, Türk Edebiyatı Vakfı, İLESAM ve Panama Yayınevinin ortaklaşa düzenlediği Rauf Denktaş temalı biyografik roman yarışmasında ödül alan eser, adını Rauf Denktaş’ın kod adından almaktadır.

 

Biyografik roman, roman ile biyografi arasında romandan da biyografiden de özellikler barındıran bir türdür.

 

Roman, Tanzimat sonrası dönemde Batı’dan gelen edebî türlerdendir. Kadim Türk edebiyatında roman türünün yerini destan, efsane, mesnevi ve masal gibi türler tutmaktaydı. Aynı zamanda anlatı kelimesiyle karşılanabilen bu türler, insanlık tarihi kadar köklü bir geçmişe sahiptir. Bu türler içerisinde roman; gelişimini devam ettiren, sürekli kırılmalar yaşayan bir türdür. Bu nedenle roman hakkında genellemelere gitmek ve hüküm vermek oldukça güçtür.

 

Kurmaca bir tür olan roman; bireyin iç dünyasının sezilmesini, bilinmesini ve görülmesini sağlayan eşsiz bir kaynaktır. Uzun soluklu romanları okumak; yerelden evrensele insanı tanımak, insanın iç dünyasındaki amansız değişimlere olan ilgi ve meraktan kaynaklanmaktadır.

 

İnsanlar, başkalarının hayat hikâyeleri hakkında bilgi sahibi olmak ve onların deneyimlerinden yararlanmak amacıyla özellikle biyografik roman türüne ilgi duymuşlardır. Bu ilgi yazara önemli sorumluluklar yüklemiştir. Kurmaca ile gerçeği harmanlamak… Nereye kadar kurmaca, nereye kadar gerçek? Romandaki “kurmaca” neyi ifade etmektedir?

 

Topluma mal olmuş bir şahsın doğumundan ölümüne kadarki hayatını konu alan biyografik romanda edebiyat ve bilim birlikte yol almak zorundadır. Bilim öne çıkar, edebiyat geriden gelirse biyografik eserde roman tadını bulmak zorlaşır. Edebiyat öne çıkarılıp bilim ihmal edilirse okuyucuda gerçek algısı kaybolabilir. 

 

Roman; gerçeği çok boyutlu olarak gösterir, değiştirir, okuyucuyu kendi gerçeği içerisinde yolculuğa çıkarır. Okuyucu, romanın edebî eser olduğu gerçeğini yadsıyamaz. Romandaki gerçek kurmacadır. Salt gerçeğin peşine düşen okuyucu bilimsel metinleri yeğlemelidir.

 

Romandaki gerçeklik, yazarın anlatımı ve okuyucunun algı dünyasıyla birleşerek şekillenir. Gerçeklik kendisini ayrıntılarda gösterir. Ayrıntılar bir araya gelerek bütünü oluşturur. İnsan hayatı birçok ayrıntıdan meydana gelir. İnsanı anlatırken önemsemediğimiz bu ayrıntılar belki de onun şahsiyetinin eksik sunulmasına sebebiyet verir.

 

Rauf Denktaş’ın hayat hikâyesini biyografik roman olarak konu alan “Toros” adlı eserde “Şeherli Mehmed Efendi’nin gözyaşları...” adlı bölümde tanıtılan Şeherli Mehmed Efendi, Rauf Denktaş’ın dedesidir. Türk askerinin adadan çekilmesine tanıklık eden Şeherli Mehmed Efendi, büyük travma yaşamıştır; küçük torunu Rauf’la yaptığı Millet Bahçesi gezilerinde torununa sürekli bu olayı anlatmıştır. Bir ayrıntı gibi görülen bu olay, Rauf Denktaş’ın kişiliğinde millî bilincin uyanmasında önemli bir etkendir.

 

Sürekli “Gittiler ama bir gün dönecekler. Ben o günleri görmesem de siz mutlaka göreceksiniz.” diyordu. Adanın İngilizlere kiralanması, İngilizlerin adaya çıkıp bayrak asması onurunu kırmıştı. Osmanlı’nın adadaki polisiydi Şeherli Mehmed Efendi.

Sonra söz tekrar Şeherli Mehmed Efendi ve kuşağının bahtsızlığına gelirdi. Dedesi anlatırken acı çekerdi. Onun çektiği acıyı Rauf kendi bedeninde hissederdi. Dedesi umudunu hiç kaybetmiyordu, bir gün...

 

Bilginin yetersiz kaldığı durumlarda yazar boşluğu kurmaca ile doldurur fakat halka mal olmuş kişilerin hayatıyla ilgili bilinmezler kurmaca ile doldurulamaz. Yazar bu gibi durumla karşılaştığında özetleme tekniğini kullanabilir. Üç-beş yıllık bir zaman dilimi birkaç cümle ile anlatılabilir. Bazen de romanda zaman âdeta durur; roman sayfalar boyunca ilerlerken zamanda ilerleme olmaz.

 

Biyografi yazarı esere konu olan şahsın hayatı ile ilgili bütün kaynakları gözden geçirmelidir. Bilimsel biyografide yazar, biyografisini yazdığı kişiye karşı tarafsızdır. Biyografik romanda ise yazarın, nesnel ve tarafsız olma zorunluluğu yoktur. Biyografik roman yazarını eser yazmaya iten sebep şahsa duyduğu sevgi ve saygıdır.

 

Rauf Denktaş, Türklük mücadelesinin sembol isimlerindendir. Türklük bilinci öylesine yüksekti ki “Kıbrıslı Türk” nitelemesine kızardı. Kültürüyle, diliyle, tarihiyle ve yaşam şekliyle Türk’tü.

 

Rauf Denktaş’ın hayatını konu alan biyografik romanı yazarken malzeme bulmada sıkıntı yaşamadım. Rauf Denktaş, “Gün gelir şahit ister bu yollardan geçtiğine.” sözünü doğrularcasına yaşadıklarını belgelendirmişti. On ciltlik günlüğü samimi bir anlatımla kaleme alınmıştı. Ayrıca topluma mal olmuş, Türk milletinin gönlünde taht kurmuş bir kişilik hakkında çok şey söylenmiş, çok şey yazılmıştı.

 



Bu yazı 1747 defa okunmuştur.

FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
384 Okunma
380 Okunma
326 Okunma
309 Okunma
253 Okunma
183 Okunma
157 Okunma
133 Okunma
131 Okunma
103 Okunma
100 Okunma
87 Okunma
1198 Okunma
1172 Okunma
1136 Okunma
1118 Okunma
1087 Okunma
1075 Okunma
1073 Okunma
1057 Okunma
1034 Okunma
1020 Okunma
956 Okunma
935 Okunma
YAZARLAR
SON YORUMLANANLAR
YUKARI